Roaming WiFi – tu masz problem

Podczas wielu rozmów z obecnymi lub potencjalnymi klientami, zgłaszającymi problem z siecią bezprzewodową możemy usłyszeć najczęściej: „siec nie działa, zrywa połączenia”. Pierwsze co może przyjść do głowy to kwestie propagacji fali w pasmie 2.4GHz i 5GHz – brak zasięgu sieci bezprzewodowej czy tez interferencyjne międzykanałowe. Jednak nie kwestie radiowe a brak implementacji roaming wifi w sieciach bezprzewodowych jest najczęstszą przyczyną problemów.

Czym jest roaming wifi?

Podobnie jak w sieci telefonii komórkowej tak i w sieci Wi-Fi roaming polega na przełączaniu się klientów pomiędzy różnymi Access Pointami.  W związku z rosnącą mobilnością klientów sieci bezprzewodowych WiFi, w szczególności w halach produkcyjnych, magazynowych oraz wykorzystaniem przez klientów aplikacji bardzo wrażliwych na  przerwy w działaniu sieci (systemu magazynowe, monitoring, VoIP) sprawna obsługa roamingu jest kluczowym elementem poprawności działania sieci.

Każde urządzenie sieci bezprzewodowej podczas przemieszczenia się w obrębie sieci, wybiera dla siebie najbardziej korzystny Access Point do którego może się podłączyć i upraszczając schemat działania, wybór ten będzie zależał od siły sygnału pochodzącego od Access Pointa. Kiedy urządzenie klienckie zadecyduje o konieczności przełączenia się, następuje rozłączenie od obecnie używanego Access Pointa i następuje połączenie oraz uwierzytelnienie w nowym Access Poincie. Uwierzytelnienie na nowym Access Poincie w szczególności kiedy wykorzystujemy standard 802.1x, gdzie odwołujemy się do serwera RADIUS zlokalizowanego w sieci wewnętrznej lub (najgorzej!!!) zewnętrznej, jest bardzo czasochłonne i samo przełączenie się klienta może trwać nawet 400ms-600ms co dla transmisji VoIPwoej jest równoznaczne z straceniem nawet kilku zdań w transmisji a dla systemów magazynowych może oznaczać rozłączenie klienta z sesji.

802.11r standaryzuje zachowanie miedzy klientem a Access Pointem i w skrócie rzecz ujmując, pozwala na uwierzytelnienie klienta przed samym momentem przełączenia, powodując, że realny czas przełączenia klienta do nowego Access Pointa trwa 30ms – 40ms, zapewniając prawidłową transmisje aplikacji bardzo wrażliwych na straty pakietów.

Ale czy prawidłowa obsługa roamingu nie musi się zawsze wiązać z mobilnością i dotyczyć tylko klientów, którzy bardzo często się przemieszczają? Odpowiedz jest taka, że roaming to nie tylko mobilność klientów, ale przełączenie klienta między różnymi AP może być realizowane w celach:

  • Load balancingu czyli zmniejszenia liczby użytkowników połączonych do danego punktu dostępowego
  • Sticky clients – czyli próbie podłączenia klienta do nowego, lepszego Access Pointa z punktu widzenia radiowego, klientów którzy z punktu widzenia radiowego osiągną niewłaściwe wartości RSSI i SNR a nie chcą przełączyć się do innego Access Pointa

Tak wiec właściwa implementacja 802.11r w sieci bezprzewodowej, pozwala nam wyeliminować część z problemów sieci, które są najbardziej dotkliwe dla klientów sieci, czyli zrywane połączenia głosowe/video, przerwane transmisje, problemy z ponownym podłączeniem się do sieci. Niestety w większość przypadków producenci szczególnie tańszego sprzętu, nie mają zaimplementowanej obsługi 802.11r lub implementacja 802.11r jest w fazie BETA testów co sugeruje możliwe błędy w roamingu klientów sieci bezprzewodowej.

Włączenie funkcji odpowiedzialnych za prawidłowy roaming w rozwiązaniu Alcatel Lucent OmniAccess WLAN
https://www.al-enterprise.com/en/products/wlan

Istnieją pewne metody w konfiguracji kontrolera sieci bezprzewodowej pozwalające na minimalizacje później w roamingu klientów, ale stopień komplikacji tematu oraz mnogość możliwości konfiguracji, uniemożliw ich spisanie na łamach jednego wpisu.

Opisane problemy brzmią znajomo? Skontaktuj się z nami w celu rozmowy na temat rozwiązania Twoich problemów z roamingiem w sieci bezprzewodowej.

Categories: WiFi Problem

0 Comments

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish